2023. február 13., hétfő

A Bódeni tó és közvetlen környéke (Bodensee) - SzG3

Vissza a főoldalra (katalógus)

Bodensee (Bódeni-tó) szerintem egy kissé elhanyagolt úti cél Németországban, pedig jó néhány napot érdemes belefeccölni. Esetleg Svájc felé menet esik útba, de akkor meg oda siet az ember. Három ország osztozik rajta, zöme Németországhoz tartozik, de van partja Svájcnak és egy kevés Ausztriának (itt csak többször átmentem, de valahogy nem volt időm megállni, meg főleg azért, mert egy hosszú alagúton megy át az autópálya és azt nem szívesen hagyja el az ember.
A német oldal (keletről nyugatra haladva) két szövetségi köztársasághoz tartozik, egy kis keleti partszakasz Bajorországhoz, a zöm Baden-Württenberghez. Nyilván minden helyet nem tudtam megnézni, de zömmel a főbb látnivalókat igen.
Most haladjunk keletről nyugatra az északi parton:

Bajorország:

az első megállóm Lindau volt:

Már többször végig mentem a tó északi oldalán húzódó főúton, de csak ennyi (ide erősen elférne egy autópálya). Miután jó időben megérkeztem e napi szállásomra, gondoltam bemegyek Lindauba. Olyan szempontból jól döntöttem, hogy nagy kiterjedésű látnivaló nincs, az Óváros a szigeten található, viszonylag könnyen bejárható. A kocsit a vasútállomás mellett tettem le (fizetős) és onnan gyalogoltam be a szigetre. Ide be lehet jutni autóval és gyalog egy hídon, valamint van egy vasúti híd is. Az autós híd után, már a szigeten, van egy nagyon szép park is. Itt volt egy kis csalódásom, de ezzel kapcsolatban (mármint a vasúttal kapcsolatban) csak magamat okolhatom, mert a térképen pont úgy nézett ki a vasút vége, mintha onnan kompra tették volna a vonatot, de valójában nem. Egyrészt egy vonat hosszú, másodszor mert minek, vágányokon jól körbejárható a tó, ráadásul Ausztria szó szerint egy ugrásra van. Igazából ez semmit nem befolyásolt a várossal kapcsolatban. Maga a város közepesen érdekes, kiemelt látnivalója nincs, maga a kikötő látványos a világító tornyával. Arra nagyon jó, hogy egy tóparti kikötővárosban egy jót sétáljunk. Viszonylag későn mentem vissza a kocsihoz, így elcsíptem pár nagyon szép alkonyi szituációt.

a régi Városháza

a nyolcadik hattyú az anyján ül

Baden-Württenberg:

A következő állomás Langenargen volt, itt található a Schloß Montfort:

Gondolom, ez a hely sem nagyon ismerős a magyarok előtt (valahogy a Bodensee és környéke nem igazán kedvelt turista hely, pedig annál többet érdemelne).  Ez a hely is nagyon szép, kissé Sisy tengerparti kastélyára (Miramare kastély) emlékeztet, főleg a tó-parti elhelyezkedése miatt.
Amúgy nem túl dicső célokra épült, a wiki szerint I. Vilmos württembergi király, fogalmazzunk így, örömpalotájának épült, mór stílusban. Közvetlenül a kastély előtt van a parkoló (még mélygarázs is van, gondolom nyáron azért többen vannak, mint most). Kicsi, de szép parkja van, igen érdekesen kezelt platánfákkal (ezt a nyírási módot máshol is láttam a Bodensee partján). Amúgy a kastélyban nincs sok látnivaló, jelenleg  egyáltalán nem látogatható, az Önkormányzat éppen bérlőt keres. Kivéve a tornyot. Az előtérben tartózkodó kedves hölgytől lehet venni jegyet a torony-mászáshoz (2022-ben 2 Euró/fő volt). Igencsak sok lépcsőn, méghozzá csigalépcsőn keresztül lehet a toronyba feljutni, kb. 150 lépcső van. Eleinte viszonylag széles ez a lépcső, de néhány forduló után eléggé szűkké válik. Ez főleg lefelé válthat ki szédülést azokban, akik érzékenyek a folyamatos kanyarodásra. Célszerű néha megállni, erre vannak is helyek. Viszont azért érdemes felmenni a toronyba, mivel onnan tényleg nagyszerű kilátást kapunk a tóra. A kastély után érdemes még egy kicsit sétálni a tóparton, majd a község főutcáján visszasétálni a parkolóhoz. Ott egy szép templom is található.

beszámoló fotóalbuma ITT látható!

Az északi part talán legnagyobb városába érkeztünk, ez Friedrichshafen:

Friedrichshafen a Bodeni-tó partján fekvő kikötőváros. Az egyik legkevésbé látványos város, de azért beiktattam a programba (jót tett a vasúti fényképezésemnek). Annak is meg van az oka, hogy ez miért alakult így.  Konstanzban (erről később) született Ferdinand Adolf Heinrich August Graf von Zeppelin, róla nevezték el az általa kifejlesztett léghajót. Az I. VH-ban az Antant (jelen esetben az angolok és a franciák) nem a kezdetleges repülőgépeket, hanem a léghajókat tartották eleinte veszélyesebbnek. Itt volt nekem egy tévedésem, Friedrichshafent nem ide, hanem a tengerpartra tettem a hafen (kikötő) tag miatt.  Na ezen okok miatt (mivel itt gyártották a léghajókat és innen indították útjukra - zömmel) lebombázták a várost. Tehát nem sok minden maradt fent. Viszont egy nagyon kellemesen újjá épített város, szép tóparttal, szökőkutakkal, parkokkal, kikötővel (folyamatos, nagy sétahajó forgalom van az egész tavon + kompjáratok). Rengeteg szökőkút van szinte mindenhol Németországban, itt jutottam el oda, hogy csinálok az itteni szökőkutakról egy rövid összeállítást, mert a víz mozogva szép.

Ha már említettem Zeppelint, akkor látható, hogy a város szoros kapcsolatban maradt vele: van itt Zeppelin múzeum Zeppelin szökőkút (a tóban), Zeppelin játék csúszda, Zeppelin cégéres optikus, meg még ki tudja.
A városban ne nagyon keressünk parkolót (legalább is a tópart közelében), én is egy parkoló házban álltam meg, nem messze a kikötőtől. Érdekes a parkolási rendszer: a bejövetelkor egy zsetont kap az ember (ezt jól meg kell őrizni) az automatából, gondolom ebbe bele programozzák az érkezési időt. Távozáskor be kell dobni ezt a zsetont a fizető automatában, ahonnan kapunk egy újabb zsetont, ezt kel a sorompónál bedobni az ottani automatába. Jól működik, csak nem kell várni a parkolójegyre (mint nálunk), viszont a zseton csak egy kis helyre csusszan ki, aki nem ismeri a rendszert nehezen találja meg azt, alig észrevehető.
A város egy nagyon kellemes tóparti sétára ajánlott, a Zeppelin fanokon kívül azonban nem biztos, hogy mindenkit érdekelne. A Zeppelin nevet a Led Zeppelin is használta (egyik kedvenc együttesem), a lemez borítójukon is feltűntek a léghajók.

beszámoló fotóalbuma ITT látható!

Az északi part szerintem legszebb városához érkeztünk, ez Meersburg:

Ha valamire, akkor erre lehet azt mondani, hogy a túra egyik fénypontja volt. Botor fejjel úgy képzeltem, hogy az összes német város ilyen lesz, amelyeket beterveztem meglátogatni, de nem. Ez viszont minden képzeletet felül múlt.
Parkolni itt is a városmagon kívül kell, én találtam is egyet, ami közvetlenül mellette volt, csak át kellett menni az utca túloldalára.
Itt ismét el kell ismételnem, hogy Németország ezen vidékén semmi nem egyenes, semmi nem vízszintes (talán a tóparti utcák). A városmag fele a dombtetőn található, itt van a vár és az új kastély is. Én rögtön a várral kezdtem. Figyelem: a jegyeket a vár előtt (a vár felé menet jobb oldalon) található turisztikai irodában kell megvenni. Van idegenvezetés is, de lehet egyénileg is megnézni a várat (én ezt tettem, nem voltam kíváncsi a sok német beszédre). Amikor elérünk a vár hídjához, a jegyünket elkéri egy középkori ruhába öltözött (apród?) ember, aki tőrével lyukat üt a jegybe (vigyázva a QR kódra, mert az kell a tényleges bejutáshoz). A váron nagyon pontosan keresztül vezetnek, van vagy 30 berendezett szoba, a nyilak mutatják az irányt. A vezetett túrán, ha jól láttam, 3 szobával többet lehet látni. Az ablakokból pazar képeket lehet készíteni az alsó városrészről és a tóról. Ahogy a vár hídjára lépünk, jobbra lefelé látható egy sárga, régi malom (ma lakóház), nem kell keresgélni, hogy hogyan jutunk le oda, a várból való kijövetel pont oda visz.
Közvetlenül a vár mellett, szintén a dombtető teraszán található az Új kastély. Itt is vannak kiállítások, de az már nem fért bele az időmbe, inkább azt a városra fordítottam. Az Új kastély terasza alatt található egy kis park, benne egy teaházzal (és fantasztikus kilátással), ez szintén csak vezetett túrával látogatható.
No de vissza a városhoz. Itt most minden összejött (pozitív értelembe). Látnivalók tömkelege, fényképészeti időjárás, még nem volt dög meleg, turista is csak elfogadható mértékben. A beszámolóhoz csak néhány képet teszek fel, itt tényleg érdemes a fotóalbumot megnézni!
Ahogy végeztem az alsó várossal, a jó kis gyaloglásra jól jött egy jó ebéd egy kerthelyiségben. Itt kell megjegyeznem, akárhol is ettem, mindenhol a legjobb minőséget adták. A Google Earth-ön néha elolvasom a kritikákat többek között éttermekkel kapcsolatban is, néha nem értem, hogy mibe futnak egyesek bele és adnak 1-st az étteremnek, mikor a nagy átlag 4,5-4.8 pontra értékeli. A hozzáfűzött szöveg is néha össze-vissza van. Én inkább megnézem azt, hogy hol vannak többen, meg milyen amit esznek. Eddig ebben a módszerben nem csalódtam.
A tó fölött folyamatosan kőrözött egy modern léghajó, mivel erre felé minden a Zeppelinről szól (többek között).
Meersburgból indul a komp Konstanzba. Könnyű megtalálni a kikötőt, egyszerűen be kell hajtani a kompba és ott kell fizetni (idén 1 autó + sofőr: 12,50 Euró volt). Sok utat lehet vele megspórolni. Erről majd a Konstanz-i résznél többet.
Még egy jó tanács: aki erre félé (Ausztria, Németország, Svájc) túrázik, hozzon magával sok ásványvizet, sört és kávét, sokat lehet velük spórolni, mert nagyon drága (jó, ha valaki étteremben eszik, akkor ott kell az italokat megvenni, én a többi időre gondoltam).
Ezt a helyet kiemelten javaslom megtekinteni!!!!!

- a város:

- a vár:

az Új kastély:

A tó déli oldalán található Mainau, a virágsziget (erről is később), onnan már láttam korábban a következő helyet (+ a tavon közlekedő kompokat), az a Uhldingen-Mühlhofen-ben található Zisterzienser-Priorat Kloster (Ciszterci kolostor):

Szép hosszú neve van a helynek - Uhldingen-Mühlhofen, Birnau, - Zisterzienser-Priorat Kloster - ennek az az oka (többek között), hogy Németországban teljesen más a településszerkezet, mint Mo-n. Nincs minden bozótnak, 3 házas falunak önkormányzata. Egy település akár 70 településrészből is állhat, gondolom jól meg van szervezve, hogy az egész település pénzét ne csak a központi település használhassa fel, mindenhová eljut a megfelelő összeg. Tehát Birnau Ühdingen-Mühlhofen település része. Miután a Bodensee jó részét egy dombsor veszi körül amely lefut a tóig, itt is adott, hogy a templom (kolostor) a dombtetőn foglaljon helyet. 2010-ben, amikor a túloldali mainaui virágszigeten voltunk, onnan nagyon jól látszott a dombtetőn kiemelkedő kolostor jellegzetes alakja. Most szerencsére be tudtam iktatni a programba.

Ha utána nézünk az interneten, látható hogy ezen a templomon is átment a történelem vihara, mégis milyen szép állapotban van. A hely zarándokhely, Mária kultusz köré szerveződve. A kezdeti problémákat az okozta, hogy kizárólag a templom és a közvetlen környezete volt a szerzetesrend tulajdona, a környező területek pedig Überlingen császári városé, az ellentétek sokszor kisebb-nagyobb csetepatévá alakultak. A legrosszabb akkor jött el, amikor 1804-ben a szekularizáció miatt bezárták a kolostort (a szerzetesrendek ellen irányult a rendelet), vagyonukat szétosztották a környező plébánia templomok között. 1919-ben nyitották újra. Birnau rövid időn belül vallási és művészettörténeti zarándokhellyé vált a Boden-tó partján. A kolostor igen sűrű története megtekinthető ITT.

Ha meg akarjuk tekinteni a kolostort és a templomot, akkor az autót le kell tenni egy jó nagy parkolóban (parkolási díj). A templom előtti teraszról pompás kilátás nyílik a tóra. A templom alatti részen, a tóparton található a Maurach kastély. A kastély szó félrevezető, mert ez korábban a Salemi Apátság gazdasági épületei voltak. Jelenleg nem látogatható.

Maga a templom barokk stílusú (a szokásos barokk stílushoz képest némileg visszafogott), a csodatevő Mária kép a főoltár felett függ. Van egy kis bolt is a templomban, ahol az apátság termékeit lehet megvásárolni (a szőlői pld a templom és a tó között fekszenek, közvetlenül a terasz alatt). A lányoknak vettem 1-1 üveg saját 100 %-os almalevet (amiről később megállapították, hogy vehettem volna egy rekesszel is, olyan jó volt), meg egy apátsági mézet.

Összefoglalva: könnyen megközelíthető, nagyon kellemes hely.

beszámoló fotóalbumITT látható!

Maurach kastély

Azt már eddig is meg lehetett állapítani, hogy a németek nagyon értenek a parkokhoz, ez most itt kulminált: Überlingen  Legalább 5 nagyobb park van, ezekről mindenhol tájékoztató térképek vannak a városban.

Most elérkeztünk a legnyugatibb városhoz, ahol a Bodensee partján voltam (itt is szálltam meg, az egyik legjobb reggelit itt ettem, pedig nagyon sok helyen szálltam meg és kaptam reggelit). Amúgy nem igazán látványos a város, ami viszont igen szimpatikus volt (és e miatt is jöttem ide), hogy 5 nagy és rendkívül színvonalas park található itt - az első diplomám, erdőmérnöki, magyarázza a nagymértékű affinitásomat a növények iránt. ez majd a későbbiek során is elő fog jönni. Továbbá igen érdekes geológiai képződmények is találhatóak itt. Az egész tópartra vonatkozóan megállapíthatjuk, hogy a tóparthoz szinte mindenhol hozzá lehet férni (vö. Balaton-part), vagy sok vendéglő, vagy szép parkok találhatóak ezeken a helyeken. Itt is találkoztam a járdában vezetett kis patakkal, itt vigyázni kell, nehogy bele lépjen az ember, mert ilyet nem vár a járdán (lásd még: Freiburg im Breisgau)
Az első képen láthatóak a parkok kiosztása, nekem sikerült mindegyiket megnézni, egyik szebb volt mint a másik. A nem egyenes és nem vízszintes kitétel itt is bejött, a parkok is zömmel térben helyezkednek el. Ebből az egyik a várost a tóval merőlegesen ketté szelő mély, sziklás árokig nyúlik. Igen érdekes ez az árok, tényleg ketté vágja a várost és csak néhány híd vezet keresztül rajta. Igencsak érdekes képződmény.
Konklúzió: parkkedvelőknek kiemelten ajánlott, akik egy kellemes helyet keresnek, azoknak is. Hatalmas sétát lehet tenni a parkokban, vagy összeérnek, vagy nincsenek egymástól távol A városi árok is igen érdekes, ne hagyja ki senki.
Az viszont szokatlan, hogy állítólag az egész Baden-Württemberg tartományban az egyetlen hely, amely Kneipp gyógyhely minősítést kapott (igaz csak itt láttam Kneipp medencét. Korábban Ausztriában és Németországban (főleg Berchtesgaden környékén) sok ilyen medencét találtunk. Kipróbáltuk és tényleg jó hatása van).

Itt is látható a tó felett keringő léghajó.

Kneipp medence

a városi árok fala
a városi árok

Most áthajózunk a tó déli oldalára, ahol viszont a történelmileg legjelentősebb tóparti várossal találkozhatunk, + az elhelyezkedése is igen érdekes. Ez Konstanz:

Konstanz már régóta felkeltette az érdeklődésemet, egyrészt a történelme miatt, másrészt mit keres egy svájci területen egy beékelődött város (a Bodensee déli oldal nagyrészt svájci, kivéve Konstanz-t (ebben az esetben a Bódeni tóhoz kb 2 km-es mederrel csatlakozó Untersee-t vettem alapul).
A történelméről röviden: itt volt a nevezetes Konstanz-i Zsinat (a nagy nyugati egyházszakadást szüntették meg, amikor volt, hogy három pápa is volt). Itt ítélték el és végezték ki máglyahalállal Husz Jánost.
Hhogy hogyan ékelődött be ide ez a város?: korábban nagyobb területe volt, hozzá tartozott Thurgau tartomány. Fontos átkelő hely volt a Rajnán, sokáig csak itt volt állandó híd. 1460-ban 5 svájci kanton serege elfoglalta Thurgaut, de a várost nem. Thurgau azóta is svájci kanton. Ezek után Konstanz csatlakozni akart Svájchoz, de mivel egy erős város volt (ilyet pedig nem akartak), nem fogadták be, így végül Németország része lett.
Mivel a tó északi részén csámborogtam, logikus volt, hogy ha meg akarom nézni a várost, akkor Meersburgnál felszállok a kompra és áthajózok Konstanzba. Nem kell ettől megijedni, nagyon hasonló a tihanyi komphoz. Meersburgnál könnyű megtalálni a kikötőt, az egyetlen főút pont oda visz. Itt több sávra osztják az autókat és onnan egyenként lehet a kompra behajózni. Nagyon sok komp jár, nem kell aggódni, ha valaki nem fért volna fel az elsőre. Mire megtelik az egyik, addigra beérkezik a másik és a kiürítés után azonnal feltöltik. Az átkelésről beillesztek ide egy kis videót:

Kb 8-10 perc múlva már Konstanzban is vagyunk. Közben elhaladunk Mainau virágszigete mellett, 2010-ben onnan láttuk a kompokat, most a kompról láttuk a virágsziget kastélyát és templomát. A kompok kiürítése is gyorsan megvan. Maga a kikötő kb. 4 km-re van a tóba benyúló nagy félszigeten, innen egy gyorsforgalmi út vezet be a városmagba. Itt is célszerű a kocsit egy mélygarázsba letenni, a szűkös hely nem sok parkolási lehetőséget biztosít. A történelmi belváros egy kicsit nagyobb, mint az ezen a környéken szokásos, viszont egy kicsit fiatalabb, régi faházas épületeket nem nagyon találni. Szép a főtere és a környezete. Jót lehet sétálni a tóparton, itt egy kis park is található (a beszorultság miatt itt viszonylag kevés a parkos terület). Amúgy a város nagy része a félszigeten található, turisztikailag nem túl érdekes. Az viszont érdekes volt, hogy éppen akkor, amikor ott voltam, rengeteg iskolás csoport kirándult a városban. Nem üvöltöztek, nem verekedtek, figyelték a tanárukat, ha éppen mondott nekik valamit. Egyébként is, erre felé eléggé másképpen (sokkal szimpatikusabban) viselkednek az emberek, mint itthon. Soha nem botlottam bele abba a tipikus bunkó családba, akik egy egész strand, szállod, légkörét porig tudják rombolni a viselkedésükkel. És még rájuk sem szólhatsz, mert a végén még megvernek.
Közepesen érdekes város, de a kompozás és a történelmi múlt miatt érdemes egy kis időt szakítani rá.

- a kompátkelés:

- Konstanz:

Konstanz-hoz tartozik területileg a Mainau-i virágsziget, ezt már korábban meglátogattuk (2010), akkor viszont Konstanzra nem volt idő, mivel Svájcba siettünk, a többi hely csak vezetés közbeni pihenésre, megállásra szolgált (kivéve ez, mert a szigetet alaposan kitanulmányoztuk).

Ez tényleg egy virág-sziget. A sziget a Bódeni tó nyugati részén található, nem messze Konstanz városától. Érdekes módon magyar vonatkozása is van, 1827-ben Eszterházy Miklós vette meg a szigetet és tett sokat azért, hogy a sziget ilyen legyen, mint most. Végül is Frigyes badeni nagyhercegé lett, leszármazottai most is a sziget kastélyában élnek. A kocsit a parkolóban kell hagyni (kifelé úgy lehet innen elmenni, hogy a pénztárnál egy zsetont kell venni, ezt kell sorompó melletti automatába dobni). Egy kapun és egy rövid hídon átmenve már a szigeten is vagyunk. A tájékoztatás tökéletes, több útvonalat is ajánlanak az időnk és az érdeklődési körünknek megfelelően. A virágokról nem írok most, mert azokat egyszerűen meg kell nézni, viszont néhány észrevétel (miért működik ott minden). A parkot rendben tartják: a virágágyásokat most is számtalan ember gondozta, locsolta, trágyázta, ültette, metszette, meg ki tudja mit csináltak még. A tisztaság példás. A gyerekek szórakozását is megoldották, (felár nélküli) kis kalandparkot csináltak, ahol akár fél napig is ellehetnek, mire kipróbáltak mindent. Tehát tenni is kell azért, hogy az emberek jöjjenek és költsék a pénzt. Egyébként a szigetre hajóval is lehet jönni, úgy Svájcból,mint Németországból. A sziget egy másik szenzációja a lepkeház: itt tényleg rengeteg, szebbnél szebb lepke található, nem kell hosszú percekig keresgélni, hogy hol vannak. Viszonylag jól is fényképezhetőek. Aki teheti nézze meg, maradandó élménye lesz (sajnos az ára relatíve magas: most 17 Euro/fő volt az ára + a parkolás (2010)).

A Beszámoló Fotóalbuma ITT  található!

Mainau, a virágsziget
 Mainau, a virágsziget - a bejárat
 Mainau, a virágsziget - az információs tábla
 Mainau, a virágsziget - a kastély
 Mainau, a virágsziget - a Pálmaház
 Mainau, a virágsziget - a Lepkeház
 Mainau, a virágsziget - a lepkeház
 Mainau, a virágsziget - a Lepkeház bejárata
 Mainau, a virágsziget - gyerek kalandpark
 Mainau, a virágsziget

Nagyjából ennyi a Bódeni róeól, a svájci rész nem túl izgalmas, 2010-ben mát végig mentem a tó déli (svájci) oldalán és nem nagyon találtam megnézni való helyet. Az osztrák oldalt talán később meg tudom nézni, ott talán Bregenz mutat valamit. Mint feljebb írtam, Svájc felé menet a város alatt futó alagúton mentünk és Bregenz-re nem volt időnk - Svájc volt az elsődleges úti cél.

Vissza a főoldalra (katalógus)